Hur man blir bäst på dataspel

Det är kanske inte särskilt välkänt men för några år sedan, innan jag började som företagare och sökmotoroptimerare, var jag en av de absolut bästa på ett onlinespel. Spelet är en first person shooter som heter Planetside och är utgivet av Sony Online Entertainment. Förutom Planetside har de också spottat ur sig spel som Everquest II och Star Wars Galaxies. Jag tänkte ta och bjuda på mina erfarenheter från de extremt många timmar jag spenderat på att spela och skriva en guide till hur man blir bäst på dataspel.

Det är lätt att tro att bara för att man spelar mycket kommer man bli bra. Det behöver inte alls vara sant, de allra flesta spelar allt för okoncentrerat för att förbättra sig nämnvärt. De flesta spelar nämligen för att det ska vara roligt och det duger inte riktigt om man vill bli bäst. Man måste spela för att vinna. Det handlar både om vilken inställning man har till sitt eget spelande och vilken inställning man har till själva spelet.

Spela för att Vinna
När det gäller det egna spelandet gäller det att sluta försöka ha roligt och i stället satsa på det som ger mest fördelar. Om det handlar om en first person shooter som jag spelade kan det betyda att man inte rusar mot fienden för att man blir trött på att sitta och vänta. Är det taktiskt bäst att sitta och vänta får man helt sonika göra det, vare sig det är tråkigt eller inte. Handlar det om ett RPG som WoW kanske det handlar om att välja den klass som är bäst mot de flesta andra klasser även om det är svårare att få vara med i instances eller om det är jobbigare att dra levlar. En annan aspekt här är att inte nöja sig med den näst bästa utrustningen även om den bara är en aning sämre än den bästa. Vill man vara bäst måste man se till att ha de bästa förutsättningarna. Finns det ett bättre svärd kommer din motståndare ha en fördel mot dig när ni slåss och då minskar dina möjligheter att vara bäst.

Det som är det jobbiga med det här är att jag menar att när du xpat färdigt din karaktär och håller på och samlar ihop den bästa utrustningen ska du satsa på det bästa svärdet även om det bara är 1% bättre och tar 10 gånger så lång tid att få tag på. Man kan helt enkelt inte kosta på sig att vara sämre förberedd för det är alltid någon som kommer ha gjort det. Du kommer att vara tvungen att slåss mot sådana som har den bästa utrustningen (t ex jag om jag fortfarande spelade dataspel).

Spela för att vinna II
Den andra aspekten av spela för att vinna handlar om din syn på spelet. Ofta finns det i spel åsikter om hur man ska spela. Det här gäller särskilt för onlinespel där man spelar med eller mot andra spelare. Det finns någon sorts moral som blir gällande i spelet att det är lamt (lame) att spela på ett visst sätt eftersom det ger fördelar eller för att det är orealistiskt eller något annat liknande. Det gäller att bortse från sådan moral, den uppstår när förlorarna gnäller och har en förmåga att bita sig fast. Man måste inse att spelets regler är implementerade i kod, i dataspel fungerar det så att det man inte får göra, det kan man inte. Sen kan folk hävda att det inte var speltillverkarnas avsikt att man skulle kunna göra på ett visst sätt, att det är bug explotation eller vad som helst. Kan man så får man. Ett exempel på det här är just ut Planetside där strafeande (att röra sig i sidled) kunde ge upphov till en viss warpighet om man gjorde det i rätt tempo fram och tillbaka. Avataren rörde sig alltså lite längre än vad den borde eftersom spelet var dåligt på att förutse rörelser och servern inte alltid han med. Det gav upphov till att den kunde hacka lite fram och tillbaka eller röra sig mycket snabbare i vissa lägen. Om man själv strafeade fram och tillbaka och motståndaren inte gjorde det kunde fick man alltså fördelen att det var svårt för honom att träffa eftersom avataren warpade medan det rör sig jämnt på din skärm. Alla som var bra spelare på planetside strafade fram och tillbaka.

Utvärdera ditt spelande
Det här kan verka självklart men de allra flest gör det inte. Du måste veta vad du gör när du spelar och jag skulle vilja påstå att 90% av spelarna inte gör det. Sätt dig ner och fundera på hur du spelar, vad som skulle kunna förbättras och vad du ska strunta i. Du kommer hitta saker som du gör fel och saker du gör som tar tid från sådant du borde göra. Om du inte kan hitta fel så kan det vara så att du inte har verktygen för att hitta dem, det finns alltid fel. Låt mig ge ett exempel. När WoW släpptes var vi de som hade högst level på servern de första två veckorna (jag slutade spela efter två veckor eftersom jag tyckte spelet var så tråkigt). Vi låg alltså i framkant när det gällde att skaffa XP. Var det för att vi spelade mer än alla andra? Nja, vi spelade varken mer eller mindre än de andra som satsade på det. Skillnaden var att vi hade verktygen för att mäta och vi utvärderade vår situation. Det som gjorde den stora skillnaden var att vi faktiskt mätte hur och var man fick xp snabbast. Det enklaste sättet för det här är att mäta xp per minut. Det går att göra i nästan alla MMO:er och nä man väl börjat med det inser man att man gjort dumheter innan. Det är myckt svårt att uppskatta själv hur fort det går att få xp i en viss area, quest eller liknande eftersom man tror att man får mer xp om det är roligare att spela. Man måste också veta när det är dags att gå vidare till nästa area. Generellt när det gäller MMO:er skulle jag vilja påstå att det går snabbare att xpa på monster som är några levlar lägre än vad folk generellt xpar på. Ok, att du får mer xp när du dödar draken än när du är ute och stampar på småtomtarna i skogen men draken tar oftast så pass mycket mer tid att det ger mer xp per minut att stampa på tomtar. Det gäller förstås att veta vilka tomtar du ska stampa på och därför måste du mäta xp per minut.

I fallet planetside var det en annan form av utvärdering som var viktig för mig. Spelet är uppbyggt så att det är en stor värld med baser och man springer runt och skjuter varandra i och utanför baserna. Jag märkte att jag inte var bra på utomhusstrid. Jag är helt enkelt mycket bättre på kortare avstånd med snabbare förlopp. Utomhus var jag bara en sorts hypad kanonmat. Resultatet av det här var att jag inte svar utomhus. Jag hoppade helt enkelt in i mitt plan och tog mig till närmaste bas där det fanns fiender så fort som möjligt utan att spendera tid i terrängen. Jag gjorde det i sådan utsträckning att folk började hävda att jag hade torgskräck.

Uppmuntra folk att förlora
Ett bra sätt att skaffa sig fördelar är att uppmuntra dina motståndare att förlora mot dig. Det går att göra det på många olika sätt och jag ska ta några exempel från ett spel där jag och mina vänner var helt överlägsna. Spelet finns inte längre utan var ett sk MUD (multi user dungeon) en typ av spel som spelades av riktigt ingrodda gamers i början av 90-talet. Det här muddet hette Clandestine. Vi hade här några olika metoder för att uppmuntra motståndare att förlora. Vi ska börja med det som var min främsta metod:

MUD är på ett sätt förlagan till de MMORPG:er som finns, man hade en karaktär och xpade och PvP:ade på samma sätt, enda skillnaden var att det var text
baserat. Jag hade alltså en sorts fantasyhjälte (kanske mer skurk, jag var inte så trevlig) och sprang runt och hoppade på folk. Jag hade en ratio på 58 kills per death. Alltså jag vann över min motståndare 58 gånger per gång han vann. Det här är ohygglig statistik eftersom de i övrigt som var bra kanske hade 2 mot 1. Vi räknar här bort min medspelare eftersom han faktiskt aldrig förlorade (ration bli konstig), han hade däremot en total mängd kills som var mycket lägre än min eftersom han spelade mycket försiktigare. En av huvudanledningarna till att jag fick mycket mer kills än honom och en så hög ratio var att jag uppmuntrade folk att förlora mot mig. Dett gjorde jag bland annat genom att få det att verka som att min motståndare var riktigt nära att vinna men inte riktigt lyckades. Det här fick dom att komma tillbaka för ett nytt försök även om jag egentligen varit helt överlägsen. Det finns olika sätt att göra det här och metoden jag använde var att spela en klass som tog mycket stryk men också regenerade mycket. Jag specialiserade den också på just det vilket fick det att se ut som att jag var nära att dö hela tiden men som av en lycklig slump lyckades få tillbaka precis tillräckligt med hälsa för att överleva. Det är förstås inte tillämpbart i alla spel men i just det här var det fungerande. Steg två var att jag (som vanligtvis aldrig pratar i spel, skickar meddelande eller sådant) när jag vunnit skickade ett meddelande av typen ”ooh, det var nära, trodde aldrig det skulle gå vägen”. Det är häpnadsväckande hur många gånger genomsnittsspelaren går på det här.

Det andra sättet är det som min medspelare och ständige lagkamrat använde sig av i samma spel. Det han gjorde var i princip motsatsen. Han fick det att verka som att han var fullständigt odödlig och en helt känslolös mordmaskin. Han svarade aldrig på tilltal över huvudtaget och det har en förmåga att få folk att tänka på terminator eller något sådant. Det han gjorde var att han spelade en klass som initialt tog mycket lite skada och han specialiserade sig extra på det. Det verkade som att vad man än gjorde så kunde man inte skada honom. Det var inte sant det var bara till en början det var så om man lyckades penetrera hans sköld så skulle han helt plötsligt ta mycket mer skada än sin motståndare. Det som var tjusningen var att de flesta aldrig kom till situationen att de penetrerade hans sköld eftersom de började försöka fly när de märkte att han inte tog skada oavsett vad de gjorde. Spelet fungerade så att om man flydde fick man nackdelar (man vände till exempel ruggen mot sin motståndare) och då var det en smal sak att avsluta.

Ett tredje mer generellt sätt är att se till att din motståndare tycker så illa om dig att han försöker hoppa på dig även när han inte borde. Kanske kan du få honom så arg att han attackerar fast han inte har full hälsa eller allra bäst om han spelar sent en lördag kväll och är full. Det bästa sättet att få folk arga på det här viset i spel är att inte ge dem uppmärksamhet. låtsas som att du inte är medveten om att han existerar. Om han skickar meddelanden, svara inte och så vidare. Jag tog det till nivån att jag satt macron för att svara på tilltal. Om jag fick ett meddelande från någon tryckte jag helt enkelt på F5 och skickade då automatiskt meddelandet: ”Jag orkar inte läsa sådant här därför har jag satt ett macro som svara på det, var vänlig och prata inte med mig mer”. Folk blev vansinniga. Det var förstås något jag kunde dra mycket nytta av, till exempel fortsatte de försöka döda mig trots att de borde ha flytt för länge sen.

Tänk på din image
Image är viktigare än man tror i dataspel. Det är ofta svårt att bedöma vem som är bäst på ett dataspel och folk har oika bedömningsgrunder. Ibland finns det topplistor av olika slag men de är ofta på konstiga grunder eller så finns det många olika som ger motstridiga resultat. I slutändan handlar det mycket om vad folk uppfattar som bäst. Det handlar naturligtvis också om vad du uppfattar som bäst men för det hjälper ingen image. Ofta hjälper det om den allmänna uppfattningen är att du aldrig förlorar, även om du naturligtvis gör det ibland, det är ju ändå ett spel. Två grundtips här är att inte ge sig in i fighter som du inte tror du vinner, alltså se till att vinna de fighter du ger dig in i. Det andra är att hålla tyst. Folk som upplevs som människor kommer aldrig upplevas som den som är bäst. Om dina motståndare uppfattar dig som en person som blir glad när han vinner eller arg när han förlorar då kommer de se dig som en person precis som de själva är. Det duger inte, de måste uppfatta dig som en naturkraft snarare än en kännande männsika. Om du känner ett starkt behov av kommunikation (man kan mycket väl göra det, det är ju ändå en hobby som upptar en stor del av livet) ska du välaj ut folk du gillar och prata enbart med dem. Använd aldrig publika kanaler, gnäll aldrig och skryt inte, du står över sånt för du är en naturkraft.

Subscribe / Share

Magnus tagged this post with: , , Read 687 articles by

13 Comments

  1. Sluta ha kul? Varför skall man vara bäst på något över huvud taget om det inte är kul?

    Som idealistisk dataspelsutvecklare blir jag bara lite förnärmad på ”profesionella gamers”. Om man tar spel på allvar gör man fel tycker jag (gäller även sport).

  2. Magnus skriver:

    Jag tycker nog man snarare gör fel när man berättar för andra att de minsann inte får spela för att vinna. Det är förstås upp till var och en att spela på det sätt man vill det här är en guide för de som vill vara bra.

  3. Mackan skriver:

    Grymt, ska ta och göra en satsning på att bli en bättre spelare.

  4. en naturkraft skriver:

    Bra skrivet

  5. Mårten Dataspelare skriver:

    Jag tycker mig ha märkt att konkurrensen i dataspel blir allt högr. Det är nästan som om spelarna blir bättre hela tiden. Kanske är det en generationsfråga, att de som växt upp spelandes spel helt enkelt är bättre spelare än oss gamla stötar.

  6. Magnus skriver:

    Jag har faktiskt svårt att hålla med. Jag är själv 31 och är ändå uppvuxen med dataspel. Att reaktionerna blir sämre när man blir äldre är ju däremot ett faktum, från att ha varit en av de allra bästa på FPS är jag numerr bara bra. Det beror till viss del på mindre träning men även innan dess kände jag av de långsammare reaktionerna. Vill man bli bäst på den typen av dataspel är det nog kring 20 som är det man ska satsa på.

  7. Mr Hundkennel skriver:

    ”Tänk på din image” stycket stämmer så på pricken.

    Jag tycker att konkurrensen är sämre idag än vad den var på QW och CS 1.6 storhetstiden. Iaf om man ser till FPS spel. Vi var några som började lira BF2 som lirat mycket CS/QW och blev en utav Sveriges bästa BF2 klaner med spelare i ”landslaget”.
    Detta hade aldrig på världskartan hänt med tex QW. Då krävs det mycket speltimmars träning.

  8. Björn Sennbrink skriver:

    Det bästa beviset på att du är duktig är när du blir bannad (CS) för att andra tror att du fuskar. Det hände mig några gånger när jag spelade och använde hörseln: Innanför en vägg fanns cement och grus, beroende på vad jag hörde kunde jag vet var en fiende fanns och därmed sätta ett skott på rätt plats genom väggen. De sa att jag ”wall-hackade” och så var det slutspelat där =)

    • Magnus skriver:

      Ja, det kan bli så eftersom servrarna drevs av spelare. PS som jag lirade var det 6 centrala servrar som drevs av Sony. Var ju alltid en massa gnäll om hack men Sony var ganska duktiga på att mäta och göra riktiga bedömningar.

  9. Björn Sennbrink skriver:

    Kan lägga till att jag började med CS i beta 6.5 och lagt ner drygt 5000 timmar på eländet (kostade mig allt socialt liv i 1,5 år och förlorade nästan jobbet).

  10. Petter skriver:

    Jag skall ta med mig dessa kunskaper in i sökmotoroptimeringsvärlden i år.
    I år är det några som får se upp i serpen.

    Kör hårt mannen!
    Tack för ett bra inlägg.

    Petter






Flattr this

Mer Kärlek

Jag tycker det är väldigt viktigt att visa kärlek på internet och har startat kampanjen Mer Kärlek, skaffa en bloggknapp du också:


Gilla

Om du tycker att Nakna Sanningen är en bra blogg finns det flera saker du kan göra för att göra mig glad:

Du kan skriva om mig på din egen blogg!

Du kan lämna en välbehövlig kommentar på något av mina inlägg.

Du kan Twittra om mig.