Dataspel – trick

För riktigt många år sedan spelade jag ett dataspel som hette Clandestine, det var av typen MUD, Multi User Dungeon och var alltså helt textbaserat. Jag har alltid haft en speciell inställning till dataspel och jag tänkte berätta om ett litet trick jag pysslade med.

Jag hade en karaktär som hette Joergen (man kunde inte använda Å, Ä och Ö) som jag spelade under en period. Man kunde om man uppnått en tillräcklig ”status” sätta en titel efter namnet och om man genomfört vissa uppdrag sätta en Pre-title före namnet. De flesta gjorde något i stil med Great Sir Bagavadha the Conqueror, där grön är pre och blå är titel. Med Joergen gjorde jag så att jag började med att sätta Hoergen som pre och Boergen Toergen som titel. Resultatet var alltså Hoergen Joergen Boergen Toergen. Med jämna mellanrum bytte jag plats på dessa Joergen Hoergen Toergen Boergen, Toergen Boergen Joergen Hoergen och så vidare. Det här verkar kanske konstigt men det finns en förklaring.

Spelet var som sagt textbaserat och den trevliga färg-markupen som jag gjort i exemplen fanns inte. När man skulle hoppa på och klå någon skrev man helt enkelt Kill Assar eller Backstab Martin eller något liknande. Det var dessutom så elegant gjort att för att det skulle gå fortare fanns det autocomplete. Om man skrev Back M och det fanns en Martin i rummet backstabbade man alltså honom. K A ger alltså Kill Assar om det fanns en Assar i rummet. Finessen med namnflyttandet var alltså att ingen riktigt visste vad han hette, han triggade bara på J som i Joergen men det var svårt att uttyda att så var fallet. När folk försökte hoppa på honom hade de alltså bara 25% chans att få in första smällen (vilket var viktigt eftersom Backstab kunde göra 50% av hela hälsan i skada och bara kan göras om man är först). Joergen fick alltså nästan alltid första smällen och därmed ett rejält försprång.

Det slutar inte där. De gånger jag kände för att vara extra krånglig ställde jag mig i ett rum där det fanns fredliga men tuffa monster (de fredliga monstren slår bara tillbaka om de blir attackerade). Om de hade namn som började med B, H eller T så var det 75% chans att killen som tänkt hoppa på mig kommer rusandes in i rummet och attackerar monstret. Det är då en smal sak för Joergen att avsluta honom medans han är upptagen med att försöka överleva monstrets attacker.

Sensmoralen i den här historien är delad, ett är om algoritmen tillåter det så är det inte mot reglerna, sådan är dataspelsvärlden. Del två är att om man sätter sig ner och funderar så finns det nästan alltid fördelar att få gentemot sina konkurrenter.

Subscribe / Share

Magnus tagged this post with: , Read 687 articles by

Comments are closed






Flattr this

Mer Kärlek

Jag tycker det är väldigt viktigt att visa kärlek på internet och har startat kampanjen Mer Kärlek, skaffa en bloggknapp du också:


Gilla

Om du tycker att Nakna Sanningen är en bra blogg finns det flera saker du kan göra för att göra mig glad:

Du kan skriva om mig på din egen blogg!

Du kan lämna en välbehövlig kommentar på något av mina inlägg.

Du kan Twittra om mig.